نـقـد فـیـلــم هـالــیوودی

نقد فیلم خارجی نقد فیلمهای هالیوودی سینمای هالیوود

نـقـد فـیـلــم هـالــیوودی

نقد فیلم خارجی نقد فیلمهای هالیوودی سینمای هالیوود

Woman In Black زن سیاه پوش




نقد و بررسی فیلم زن سیاه پوش Woman In black

 

I believe even the most rational mind can play tricks 

in the dark



 


زن سیاه پوش علی رغم شباهتهایی با آثاری مثل حلقه ، کینه و حتی سکوت مرده (Dead Silence ) ، به دلیل داشتن منبع اصلی و دلایل دیگه ای که در ادامه گفته خواهد شد نه تنها یک فیلم کلیشه ای نیست بلکه از هر حیث خوبه .

سکانس ابتدایی فیلم استثناییه ، به طوری که به نظر من یکی از بهترین سکانس های آثار سینمایی در سال 2012 خواهد شد . نماهای انتخاب شده به شدت حساب شده و کاملن و در عین حال در راستای مفهوم سکانس ؛ اما علاوه بر این کارگردانی هوشمندانه ، موسیقی متن فوق العاده ای در این قسمت شنیده می شه که در چند بخش دیگه ی فیلم هم تکرار می شه و باز از همین الآن باید بگم یکی از بهترین موسیقی متن های 2012 همینه .

بعد از اون تیتراژ فوق العاده ، ماجرای اصلی فیلم با اشارات کوتاهی آغاز می شه و پیش از رسیدن به دقیقه 10 ، آرتور کیپز ( دانیل رادکلیف ) راهی سفر می شه ، یکی از نکات جالبی که در این دقایق ابتدایی جالب توجهه ، نقاشی های خالصانه ی پسر آرتور ه ؛ دو روزی که پدرش نیست رو خالی گذاشته ولی در روز جمعه ، خودش رو در کنار پدرش و البته خوشحال نقاشی کرده ، نقاشی که در واقع به نحوی در فیلم به حقیقت می پیونده و واقعا پدر و پسر و البته با مادر همیشه در کنار هم می مونند .

وقتی آرتور وارد شهر می شه ، اولین نکته ای که جلب توجه می کنه رفتارهای عجیب مردم و مخصوصا بچه هاست، البته خوشبختانه این رفتار اونها دلیلی داره که در ادامه بهش پی می بریم و می بینیم اونقدر هم عجیب نیستن .

ورود اولیه آرتور به خونه ی ایل مارش ( که در واقع روح جِنِت ( ژِنِت ) یا همون زن سیاه پوش در اون حضور داره ) شاید در نگاه اول ، برای مخاطب کمی دلسرد کننده باشه وانتظار ایجاد ترس از همون لحظه اول رو داشته باشه  چرا که صرفا در یکی دو تا نما این ترس تا حدی القا می شه ولی فیلمساز در این بازدید اولیه خیلی هم مخاطب رو دست خالی نمی ذاره و بعد از خروج آرتور از خونه ، در کنار دریاچه با ایجاد فضای مه آلود ، صداهایی که بعدا دلیلش رو می فهمیم و چرخش مداوم دوربین ، نوعی حالت گیجی در مخاطب ایجاد می کنه و بعد ایست ناگهانی بعد از اون همه چرخش ، حرکت حقیقتا ویژه ای دراومده که باید به تدوینگرش هم تحسین گفت.

اما این بازگشت آرتور به اون خونست که ترسناک و دلهره آور بودن اثر رو به جد ثابت می کنه تا حدی که شاید سخت باشه که چشم از صفحه برداشت . در زن سیاه پوش نه تنها هیچ گونه علائمی از خون و خون ریزی وجود نداره بلکه از جلوه های بصری خاصی هم توی فیلم استفاده نشده ، با این حال حتی ایده های در ظاهر ساده مثل تکون خوردن صندلی یا قفل بودن در و باز شدنش به همراه صداگذاری های خیلی قوی ، خوب دراومده و ترس در لحظه به مخاطب کاملا انتقال داده می شه ؛ مخصوصا این که جان وتکینز با کارگردانی خوبش سعی کرده در هر سکانس برگ جدیدی رو کنه و هر چه قدر فیلم جلوتر می ره ترسناک تر باشه .

در این بین صدایی که برای کاراکتر جنت Jennetدر نظر گرفته شده ، به نحویه که تمام حس و حال انتقام رو القا می کنه ؛ نوع گریمش هم بی شباهت به کاراکتر دختر های سری فیلمهای حلقه و کینه نیست اما در هر صورت ، نه تنها رعب آوره بلکه مخصوصا نوع بازی هایی که با آرتور و یا به نوعی با ما می کنه به اندازه ی کافی ترسناک هست مثل جایی که از داخل خونه به آرتور نگاه می کنه و بر عکس ورود اولیه ی آرتور ، این بار از زاویه ای دیگه می بینم و مطمئنا اگه ما جای آرتور بودیم ، عطای دونستن حقیقیت رو به لقاش می بخشیدیم.


در این بین تقریبا تمام بازیگرها ، اجراهای خوبی از خودشون به نمایش گذاشتن و باورپذیرن حتی دانیل رادکلیف علی رغم عدم تطابق سنی با کاراکتر و پختگی کافی ، بازی قابل قبولی به نمایش گذاشته .

نوع ریتم و روند فیلم هم با طمانینه پیش می ره و شلوغی و شلختگی در اون وجود نداره ؛ حتی نوع شخصیت پردازی کاراکترها و نوع روند اتفاقات علی رغم ساده و خطی بودن اما به شکلی نیست که فیلمنامه نویس بخواد همه چیز رو در یه لحظه تعریف کنه و یا با کاراکترهای کاملا کلیشه ای طرف باشیم و وجود همین فیلمنامه قابل قبول یکی دیگه از دلایل جذابیت زن سیاه پوش شده؛ البته این فیلمنامه یه حسن مهم دیگه هم داره و اونم به اندازه بودن دیالوگ هاست ، یعنی کاراکترها در حدی که واقعا حرفی برای گفتن دارن ، صحبت می کنن و بی ربط و بی جا حرف نمی زنن  ؛ اگرچه به لحاظ محتوایی هم تلاش هایی صورت گرفته اما آنچنان محتوای ارزشمندی به مخاطب منتقل نمی شه .

فضاسازی در زن سیاه پوش یکی دیگه از مواردیه که باعث می شه بیشتر مورد اعتنا قرار بگیره ؛ مخصوصا خونه ی مورد نظر و محل قرارگیریش ، خونه ای که فقط با یه راه به روستا وصل می شه و زمانی که جزر و مد اتفاق می افته ، ارتباطش با دنیای اطراف کاملا قطع می شه و نماهای اکستیریم لانگ شات ( خیلی دور ) قشنگ از این راه ، در جذابیت کلی فیلم موثر بوده 

 

 علاوه بر تمام موارد ظاهری ، نماد پردازی ویژه ای هم در طول فیلم مخصوصا در همون سکانس خاص آغازین وجود داره ، له شدن عروسک ها و یا شکستن وسایل بازی کودکان و یا در سکانس کنار ساحل که ویرانی قلعه های شنی بچه ها رو به وسیله ی خودشون می بینیم ، در حقیقت این سکانهای اسلوموشن شده ، تباهی کودکی این بچه ها ، تحت یک نیروی شیطانی رو با جذابیتی غیرقابل انکار به تصویر کشیدن که بی شک بر کیفیت کلی فیلم تاثیر جدی گذاشته .

در کل زن سیاه پوش انقدر فیلم موردپسندی هست که جزء آثار قابل توجه سال 2012 و از بهترین آثار ترسناک سال قرارش بدیم .

به عنوان نکته ی پایانی ، شاید پایان فیلم مخصوصا پلان پایانی چندان مخاطب رو راضی نکنه اما وقتی بدونه قسمت دومی هم قراره ساخته باشه ، این پایان نه بهتر ، بلکه منطقی تر جلوه می کنه .

 

 


نظرات 9 + ارسال نظر
نازیلا کیایی چهارشنبه 28 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 12:44 ق.ظ

سلام
شما فیلم tinker . tailor . soldier . spy رو نقد کردید؟ فیلم black swan رو چی؟ چون من توی آرشیو پیدا نکردم

نازیلا کیایی پنج‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 06:27 ب.ظ

تمام حرف قوی سیاه یه جمله است:واسه بهترین شدن باید بدترین باشی
البته بدترینی که از نگاه کارگردان بد نیست که هیچ اتفاقا فوق العاده هم هست و ما اینو در آخر فیلم میبینیم وقتی نینا در نمایش قوی سیاه خودش رو از بالای اون پله ها به پایین پرت میکنه در حقیقت داره به ما میگه رها شو نگران نباش چیزیت نمیشه (دیالوگ توماس به نینا قبل از شروع نمایش وقتی نینا داره تمرین میکنه واسه یک لحظه میترسه خودش رو بندازه پایین و توماس یه همچین حرفی رو بهش میزنه ) نکته دیگه اینجاست که قوی سفید (که مظهر پاکیه) طلسم شده یعنی هرکی مثل نینای اول فیلم پاکه دچار یک طلسمه که این طلسم باید با شکستن هنجارها از بین بره (در نمایش قوی سیاه . طلسم قوی سفید با بوسه شاهزاده از بین میره)از طرفی نینای معصوم در اول فیلم یک شخص پارانویاد هست ولی نینای آخر فیلم وقتی تمام پاکی و معصومیتش رو از بین میبره میشه یک انسان عالی که همه عاشقانه صداش میزنن و به شدت تشویقش میکنن(توجه کنیم که نینا وقتی میخواست قوی سیاه بشه شیشه رو درون شکمش فرو میبره ولی ما وقتی متوجه میشیم که نینا لباس قوی سفید رو پوشیده که نماد پاکیه در حقیقت این صحنه بیانگر اینه که نینا پاکیه خودش رو کشته) و آخرین دیالوگ فیلم که نینا میگه: من عالی بودم اما روند عالی شدن نینا در فیلم چطور اتفاق میفته ؟‌‌درست مصداق این بیت:
القصه در این چمن چو بید مجنون می بالم و در ترقی معکوسم
طبق فیلم نینا واسه عالی شدن باید معصومیت دوران کودکیش رو از بین ببره(صحنه دور ریختن عروسکها). برای عالی شدن باید به هوس بازیهای توماس واکنش مثبت نشون بده( صحنه رقص توماس با نینا واسه تمرین یا اون صحنه ای که نینا وارد اتاق توماس میشه برای گرفتن نقش قوی سیاه). برای عالی شدن باید اون چهره معصوم که هیچ گونه پلیدی درونش نیست رو از بین ببره و اغواگری رو جایگزینش کنه (دیالوگ توماس به نینا که تو برای نقش قوی سیاه زیادی بی عیب و نقصی). برای عالی شدن باید bf داشته باشه و باکره نباشه (یکی از اصول شیطان پرستیه) و همچنین خودارضایی کنه(سوالهایی که توماس از نینا میپرسه که چندتا bf داری ؟ نمیخوای بگی که باکره ای و امشب که رفتی خونه با خودت ور برو). برای عالی شدن باید جلوی مادرش دربیاد و بهش بفهمونه که از توجه و مراقبتهای مادرش متنفره و دوست نداره مادرش توی کارهاش دخالت کنه. برای عالی شدن باید بر خلاف میل مادرش با دوستش به شام و بعدش هم به پارتی بره و اونقدر مست کنه تا اونجایی که متوجه اتفاقات اطرافش نشه و نه خودش و نه ما نمیفهمیم که کدوم اتفاق در واقعیت رخ میده و کدوم اتفاق در خیال نینا . برای عالی شدن وقتی دیر وقت برمیگرده خونه باید در اتاقش رو روی مادرش ببنده و هیچ توجهی به این جمله مادرش نکنه: تو اون نینایی که من دوستش دارم نیستی و به مادرش بگه من دیگه 28 سالمه و تو حق نداری توی کارهای من دخالت کنی . و ضربه نهایی فیلمساز به ارزشها :برای عالی شدن باید همجنس باز باشی تا تبدیل به قوی سیاه بشی ( خود قوی سیاه نماد همجنس بازیه) بعد از همه این اتفاقات حالا نینایی که از شخص هوس بازی مثل توماس متنفر بود حالا خودش در نمایش آخر مشتاقانه توماس رو میبوسه و حودی که مانع خودش هست(خود اولی خود عالی و خود دومی خود دانی) رو از بین میبره(دیالوگ تومس به نینا :خودت مانع خودتی) و در آخر فیلم هم رهایی تا سقوط آزاد(بالا رفتن از پله ها و سقوط کردن از بالای اون در نمایش قوی سیاه آخر فیلم) ببخشید زیاد شد

واقعا ممنون از این پاسخ کاملتون
اگر چه من به کاملی و خوبی شما توضیح ندادم اما من هم منظورم همین بود و توی متنی که نوشتم از تکامل و عالی شدنی که کارگردان قصدا داشته راهش رو نشون بده گفتم و این نشون می ده تفکر من از بابت بی محتوا و اصلا ضد مفهوم بودن فیلم درست بوده .

سعید عابدی پنج‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 05:46 ب.ظ http://saeedabedi.mihanblog.com/

سلام دوست عزیز .ممنون که سر زدید . توصیه می کنم روی طرز نوشتنتون بیشتر کار کنید .متاسفانه مجبور شدم برای درک جملاتتون چند بار به عقب تر برگردم و جمله را دوباره بخونم که این برای یک نوشته اصلا خوب نیست .شاید درست نباشه اشتباهات را اینجا نوشت اگه دوست داشتید ایمیلتون را برام بزارید در خدمتتون هستم

زهرا پنج‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:54 ب.ظ

من عاشق این فیلمم یعنی به هزاران نفر توصیه کردم این فیلمو فوق العادس
ای کاش میشد پشت صحنه ی این فیلمو میدیدم!!!!

ممنون از نظر شما
زن سیاه پوش همون طور که توضیح دادم فیلم خوبی است اما به نظر من در حد و اندازه های عالی و فوق العاده نیست .
من اکثر فیلمها رو HD کم حجم می بینم ولی نسخه DvD این فیلم رو دیدم ، پشت صحنه ی فیلمها قطعا جذابه اما به طور خاص در مورد این فیلم کاراکتر زن سیاه پوش و نحوه گریم و کلا اون نکات اصلی که فکر می کنم دنبالش هستید رو در پشت صحنه نشون نمی ده .
موفق باشید

حسن ماهان چهارشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:10 ب.ظ http://www.sibsiah.blogfa.com

سلام.بدنیست ولی عالی نیست خیلی سطحیه وبه نکات زیاد مهمی توجه نشده

سلام ب
سعی کردم تاحدی که بتونم تو نوشتم ، توضیحاتی که لازم بوده رو در مورد خوبی این فیلم ارائه بدم البته اگه شما هم تاحدی توضیح می دادید بیشتر استفاده می کردم .
ممنون از نظرتون و موفق باشید

علی چهارشنبه 26 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:14 ق.ظ

با سلام
من این فیلم رو هشت بار دیدم و علیرغم کامل نبودن ولی با نقدتون موافقم و این فیلم رو برخلاف خیلی ها یک فیلم بسیار جالب می دونم.
ممنون

سلام
دمت گرم 8 بار ! من چند وقت پیش فیلم trance رو ازش خوشم اومد و یه پیچیدگی هایی تو داستانش داشت ، دیگه اونو دوبار دیدم .
درضمن خوشحالم که از نوشتم خوشت اومده و به درستی هم به سطح کیفی فیلم اشاره کردی .
ممنون از نظرت و موفق باشی

آرش پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:41 ق.ظ http://www.arashasadigpa.blogfa.com

دوست عزیز مطالبتون بسیار زیبا و موردپسند بودند فقط در مورد فیلم ring،Ring به معنای زنگ تلفن است(رینگ رینگ )کردن و حلقه بی معنی است

خواهش می کنم ، فکر نمی کنم نظر شما درست باشه چراکه تا اونجا که یادمه در فیلم اصلی Ring نسخه ژاپنی اصلا صدای زنگ تلفنی و یا تاکیدی بر اون در فیلم وجود نداشت و حلقه به نظرم ترجمه درست تریه و فکر میکنم منظور همون سیر پیدا کردن نوار و کشتن قربانیان باشه .

سروش کریمی شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 12:30 ب.ظ

Salam
bebakhshid mikhastam bedonam fasle dovomesh key miad ?

سلام به شما دوست عزیز
قسمت دوم این فیلم با عنوان زن سیاه پوش : فرشته مرگ سال 2015 اکران می شه . این هم لینک صفحه این فیلم در IMDB :
http://www.imdb.com/title/tt2339741/

سروش کریمی یکشنبه 2 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 02:24 ب.ظ

Salam
Mikhastam begam age mishe naghde filme the mist(Meh) ra begozarid va bebinid aya fasle dovomi ham darad ba tashakor

سلام به شما آقای کریمی . کلا فیلمهای روز رو نقد می کنم و فیلمهای قدیمی تر نقدهای متعددی دارن و نهایتش بتونم یه تبادل نظر داشته باشم . در مورد قسمت دوم این فیلم هم اطلاعاتی در سایت IMDB موجود نیست و بعیده که ادامه ای بر اون ساخته بشه . موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد