نـقـد فـیـلــم هـالــیوودی

نقد فیلم خارجی نقد فیلمهای هالیوودی سینمای هالیوود

نـقـد فـیـلــم هـالــیوودی

نقد فیلم خارجی نقد فیلمهای هالیوودی سینمای هالیوود

Pacific Rim حاشیه اقیانوس آرام


نقد و بررسی فیلم

حاشیه اقیانوس آرام  Pacific Rim 

Monsters vs. Monsters



شاید اگه بخوایم بدون دیدن و صرفا بر اساس یه سری اطلاعات کلی در مورد این فیلم صحبت کنیم ، بشه به راحتی بهش لقب کودکانه و سطحی رو داد اما با تماشای خود اثر ، می شه نظر متفاوتی داشت .

در واقع حاشیه اقیانوس آرام ، علی رغم زمان 120 دقیقه و داستان کم عمقش ، به لطف فیلمنامه قابل قبول و کارگردانی بسیار خوبش ، در مقام یه فیلم بلاک باستری موفق ظاهر شده و بی هیچ تردیدی یکی از بهترین اکشن های امساله؛ البته دیگه این دیدگاه های نژاد پرستانه و حتی اومانیستی ( انسان محوری ) ، انقدر در فیلمهایی از این دست استفاده شده که احتمالا اگه روزی خلاف اون نشون داده بشه ، تعجب می کنیم .



با اینکه حاشیه اقیانوس آرام از روی انیمه ای ژاپنی گرفته شده اما وقتی از دور به اون نگاه می کنیم ، تلفیقی است هوشمندانه و جذاب از دو فیلم Transformers و Godzilla که کاملا وجه شخصی و متمایزی برای هر دو بخش در نظر گرفته شده چرا که از طرفی به دلیل وجود انسان در درون ربات ها ، نابودی اونها فقط نابودی چند تکه آهن نیست و در عین حال فقط با یه موجود بزرگ در سرتاسر فیلم هم طرف نیستیم ؛ علاوه بر اون ، دل تورو محدودیتی برای جثه هیچ کدوم از این دو گروه در نظر نگرفته و ییگر ها ( شکارچی ها ) و کایجوها ( هیولاها ) در اینجا ، اگه بزرگتر از نمونه های دیده شده نباشن ، کوچک تر هم نیستن و علی رغم اینکه بیشتر نبردها در شب اتفاق می افته اما می شه گفت وسعت فکری دل تورو و گروهش هم در حدی بوده که بتونن به خوبی سکانس های اکشن رو مدیریت کنن و جذابیت تقابل اونها ، تا آخر فیلم حفظ می شه و بعضا نکات جذابتری هم بهش افزوده می شه ؛ مثل سکانسی که مشت ربات اصلی (Gypsy Danger ) باعث تکون خوردن گوی های ریزِ موسوم به گهواره نیتون شد .

حاشیه اقیانوس آرام اگرچه در مواردی مثل رابطه بین پدر و پسر داستان ، کلیشه ای و بدون تاثیر احساسیه اما اکثر رابطه های بین کاراکترهاش مخصوصا برای فیلمی که بیشترش مملوء از اکشن و جلوه های بصریه ، قابل قبوله و مخاطبی که با کاراکترها همراه شده باشه ، بعید می دونم از سکانس های پایانی لذت نبره.

احتمالا برخی تماشاگران با دیدن چهره خشن ران پرلمن ( هانیبال ) بیشتر ترجیح میدن ، اون رو در نقشهایی مثل پسرجهنمی ببین اما در مجموع حضور اون به شکلی قابل توجه و در بطن فیلم قرار گرفته و جنبه های فانتزی جالبی در پرداخت این کاراکتر لحاظ شده که حتی در نوع لباس پوشیدنش هم کاملا مشهوده ؛ البته برگشت این کاراکتر در تک پلان بعد از تیتراژ ، فانتزی دوچندان و شاید کمی نچسب بود .



به طور کلی اگرچه حتی کار بسیار محبوب دل تورو یعنی هزارتوی پن Pan's Labyrinth رو هم اثر شاخصی نمی دونم اما فیلمسازیه که در آثارِ درام و اکشن با رگه های فانتزی قابل اعتماد و خلاقه و تقریبا تمام فیلمهایی که ساخته ، اثرهای خوب و قابل قبولی بودن و حالاحاشیه اقیانوس آرام هم از این قاعده مستثنی نیست .

 

نظرات 3 + ارسال نظر
Mehdi Rizvandi پنج‌شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 03:26 ب.ظ http://mrizvandi.com

سلام
نقد شما رو خوندم و با شما موافقم.
اما من دنبال یک صحنه خاص از این فیلم هستم می خواستم نظر شما رو هم بدونم:
صحنه ای که نیوتن در پناهگاه مورد آزمایش کایجو قرار می گیره. کایجو اون رو با زبانی شبیه به درخت تست می کنه. رنگ و شکل و شمایل این وسیله ارتباطی من رو یاد آواتار انداخت. آیا کارگردان منظور خاصی از این موضوع داشته؟
حتی داخل بدن کایجو هم آبی است.
خوشحال میشم نظرتون رو بدونم
با تشکر

سلام به شما
ممنون از نظرتون
تا این حد به این موضوع دقت نکرده بودم اما بعد از اشاره شما یه جستجویی توی نت انجام دادم اگرچه بازهم به جواب دقیقی نرسیدم ، در واقع به لحاظ تاثیرپزشکی رنگ آبی یه جورایی باعث هوشیاری ذهن می شه ، به لحاظ تصویری هم بعضا اشاره شده بود از رنگ آبی به عنوان رنگ اجنه استفاده می شه . اما در فیلم آواتار رنگ آبی و به خصوص اون درخت یه منبع الهام بود ، ظاهرا توی pacific rim هم اینجوریه ولی اینکه آیا کارگردان منظور خاصی داشته یا نه یا دقیقا چه هدفی داشته ؛ هرچی که هست احتمالا در جهت همون اهداف کلی سینمای هالیووده .
موفق باشید

Mehdi Rizvandi شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 12:26 ب.ظ http://mrizvandi.com

سلام
تشکر بابت توضیحات و زحمتی که کشدید.
توی آواتار خیلی به موضوع درخت حیات، که برگرفته از دین یهود هست اشاره شده. یا حتی دین نوین جهانی که برگرفته از طبیعت هست.
برای من خیلی جالب بود که زبان کایجو شبیه رشته های عصبی درخت حیات آواتار بود. با شما موافقم که هر هدفی که بوده در مسیر سینمای هالیود هست.
بازهم تشکر
موفق باشید

سلام
خواهش می کنم ، معلومه علاوه بر رشته تخصصی خودتون ، سعی می کنید سینما رو حداقل به لحاظ محتوایی جدی دنبال کنید .
من هم از شما متشکرم و امیدوارم بازهم سربزنید .

بی نام چهارشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:59 ب.ظ

سلام
نقد تون بسیار بسیار پیش پا افتاده بود متاسفم...
بجای اینکه اشاره ای به پیوند مغز های غرب و شرق کنید ...درباره چی صحبت می کنید

سلام به شما
ممنون از نظرتون ، اگرچه حتی اسمتون رو هم ننوشتید
پیوند مغزهای غرب و شرق ... پیوند و اتحادی که احتمالا منظورته وجود نداره؛ این بازی هالیووده که در ظاهر پیام های خوبی بده ، وقتی شما به باطن این فیلمها آگاه باشید که یکی دو تا از نکته هاش رو هم گفتم ، متوجه می شید که در حقیقت چی پیش پاافتادست ....
درضمن چه توقع بیجایی دارید ، می تونید نظرتون رو با استدلال بیان کنید تا اینکه صرفا با یه برچسب کلی نوشته رو زیر سوال ببرید و تازه تاسف هم بخورید ، من تمام تلاشم رو می کنم که مطالب مفیدی بنویسم و از نظرات استفاده می کنم البته اگه نظرات انقدر پیش پاافتاده نباشه ....
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد